Aan de slag als alfahulp

Zorgt u voor een schoon huis?

Wilt u mensen die dat zelf niet (meer) kunnen, helpen bij het huishouden? Dan komen we graag met u in contact. Want als alfahulp kunt u veel betekenen voor anderen!

Klik op onderstaande links voor meer informatie.

Nieuwe regeling Hulp aan Huis gemeente Tilburg

Nieuwe regeling Hulp aan Huis gemeente Tilburg

Vanaf 1 januari 2020 heeft de gemeente Tilburg een nieuwe regeling Hulp aan Huis. Als iemand in 2020 Hulp aan Huis wil, krijgt hij/zij eerst een gesprek met de gemeente. Krijgt iemand hulp, dan kan dat alleen via een zorgaanbieder of met een persoonsgebonden budget (pgb). Iemand kan dan niet meer kiezen voor een  alfahulp via 18K.

Wat betekent dit voor u in 2020?

Vanaf 2020 krijgt u geen nieuwe klanten meer via 18K. U kunt nog wel bij uw huidige klanten blijven werken of bij inwoners die al een alfahulp hadden, maar waarvan de alfahulp ziek is of op vakantie of waarvan de alfahulp is gestopt. Alle inwoners met een alfahulp krijgen in 2021 een gesprek met de gemeente. Totdat uw klanten een gesprek hebben met de gemeente verandert er voor u niets. De ondersteuning van 18k blijft hetzelfde. Uw klanten krijgen nog steeds alfacheques en 18K betaalt uw salaris. Uw uurtarief blijft gelijk.

Gesprek met huidige klanten in 2021

Uw klanten krijgen tussen januari en december 2021 een gesprek. Een medewerker van de gemeente bespreekt dan met uw klant welke hulp nodig is, wat men zelf nog kan doen en welke hulp men kan krijgen van een partner, familie of bekende. Het kan zijn dat het aantal uren Hulp aan Huis die uw klant krijgt dan verandert.

Ook moet uw klant dan kiezen hoe hij de Hulp aan Huis voortaan wil ontvangen: via een aanbieder of zelf inkopen met een persoonsgebonden budget (pgb). De gemeente bespreekt wat het beste bij de klant past

en welke mogelijkheden er zijn om u als hulp te behouden als u dat beiden wilt. Dat kan als u samen overstapt naar dezelfde aanbieder (u als werknemer, uw klant als klant) of als uw klant uw hulp wil inkopen met een persoonsgebonden budget (pgb). Uw klant neemt u dan in dienst. Daarover staat hieronder meer informatie.

Aanbieders Hulp aan Huis in de gemeente Tilburg

In de gemeente Tilburg zijn de volgende aanbieders Hulp aan Huis actief:

Actiefzorg, www.actiefzorg.nl, telefoon 088-75 08 200

Acteon Thuiszorg, www.acteonthuiszorg.nl, telefoon 013-75 06 100 (vestiging) 024-75 13 499 (HR afdeling)

Tzorg, www.tzorg.nl, mailadres regiotilburg@tzorg.nl

Thalia, www.thaliathuiszorg.nl, telefoon 013-58 30 011, mailadres info@thaliathuiszorg.nl

Nuevo, www.nuevo-zorg.nl, telefoon 013-59 10 728, mailadres personeelszaken@nuevo-facilitair.nl

Actiefzorg, Acteon Thuiszorg, Tzorg en Thalia betalen volgens de salarisschaal voor Hulp bij het Huishouden uit de cao VVT. Dat is van € 10,76 tot € 13,45 per uur bruto. Vanaf juni 2020 is dat van € 11,45 tot € 13,92 per uur bruto. Hoe iemand wordt ingeschaald bekijkt de aanbieder op individuele basis. Bovenop het uurloon ontvangt een medewerker vakantiegeld (8%), een eindejaarsuitkering (8,33%) en eventueel reiskosten. Daarnaast bouwt een medewerker pensioen en verlofuren op en betaalt de aanbieder de sociale premies. Welke arbeidsovereenkomst een medewerker krijgt bekijkt de aanbieder op individuele basis.

Nuevo betaalt momenteel volgens de cao Schoonmaak. Dat is van € 11,05 tot € 13,25 per uur bruto. Hoe iemand wordt ingeschaald bekijkt Nuevo op individuele basis. Bovenop het uurloon ontvangt een medewerker vakantiegeld (8%) en een eindejaarsuitkering (3,2%). Daarnaast bouwt een medewerker pensioen en verlofuren op en betaalt Nuevo de sociale premies. Welke arbeidsovereenkomst een medewerker krijgt bekijkt Nuevo op individuele basis.

Informatie over Persoonsgebonden budget (pgb)

Als een inwoner Wmo Hulp aan Huis krijgt kan hij zelf de hulp regelen met een persoonsgebonden budget (pgb). Hiervoor moet hij in staat zijn om met een pgb om te gaan, omdat hier veel regelwerk bij komt kijken. Zo moet hij zelf de hulp inkopen met het persoonsgebonden budget en afspraken maken met diegene die hulp gaat leveren. Dit moet de inwoner en de hulp vastleggen in een contract. Dat heet een zorgovereenkomst. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft zorgovereenkomsten op de website staan die hiervoor gebruikt moeten worden. De SVB en de gemeente controleren de zorgovereenkomst. Vervolgens kan de inwoner de  rekeningen van de hulp naar de SVB sturen. De SVB beheert het budget en betaalt de hulp.

Op deze sites staat algemene informatie voor inwoners over een een pgb:

Op de site van de SVB staat bijvoorbeeld ook wat er gebeurd als hun hulp ziek is. Zie https://www.svb.nl/uw_zorgverlener_is_ziek

Als u  via een pgb wil gaan werken is er niet veel informatie beschikbaar omdat u uw afspraken maakt met de inwoner. Maar Per Saldo kan hierin wel iets betekenen, zie: https://www.pgb.nl

Voor meer informatie kunt u ook terecht bij de site:  https://www.rijksoverheid.nl of bij https://www.belastingdienst.nl

Voordelen van het werken als alfahulp

  • Op de eerste plaats geeft het werk veel voldoening. U kunt echt iets betekenen voor de mensen!
  • Uw werktijden overlegt u met de klant waardoor u dit werk vaak makkelijk met andere taken (bijvoorbeeld opvang van schoolgaande kinderen of studie) kunt combineren.
  • U kunt bij één klant werken maar uiteraard ook bij meerdere klanten!
  • Het werk biedt veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid: u werkt als (kleine) zelfstandige.
  • Vaak werkt u dichtbij uw woonadres!
  • Het werk verdient goed: u verdient € 15,31 per uur (gemeente Tilburg) of € 15,00 (gemeente Baarle Nassau en Alphen-Chaam). Dit bedrag is inclusief vakantie-uren en vakantietoeslag.

Eisen

  • U hebt ervaring in huishoudelijk werk en u hebt geen probleem met de wat zwaardere taken.
  • U bent klantgericht en kunt zich inleven in de doelgroep.
  • U bent prima in staat om zelfstandig werken.
  • U bent minimaal 20 jaar.

Verdere informatie

  • Het in contact brengen van klanten met alfahulpen, wordt door diverse gemeenten neergelegd bij 18k.
  • De behoefte aan geschikte alfahulpen is groot! Wanneer u interesse hebt om als alfahulp aan de slag te gaan, zal 18k u opnemen in het bestand en met u contact opnemen zodra u ergens aan de slag kunt gaan.
  • Na aanmelding als alfahulp ontvangt u een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst.
  • Zodra u bij een klant start, wordt een arbeidsovereenkomst tussen u en de klant afgesloten. Samen met uw klant – uw werkgever dus! – maakt u afspraken over de werkzaamheden en werktijden.
  • De klant (ofwel uw werkgever) betaalt u per gewerkt uur uit met de alfacheque. Deze alfacheques stuurt u eenmaal per vier weken op naar 18k.

Aanmeldformulier alfahulp
 

Voorletters*

Achternaam* (indien gehuwd ook meisjesnaam)

Roepnaam*

Geslacht*
manvrouw

BSN

Geboortedatum*

Geboorteplaats

Straatnaam en huisnummer*

Postcode*

Woonplaats*

Telefoonnummer (vast)

Telefoonnummer (mobiel)

Uw e-mail*

IBAN-nummer

Nationaliteit*

Burgelijke staat
GehuwdOngehuwd

Rijbewijs
janee

Vervoermiddel
AutoFietsBromfietsOpenbaar vervoerTe voet

Upload uw Curriculum Vitea

Opleiding

Arbeidsverleden

Motivatie

Beschikbaarheid (voor meerdere selecties ctrl toets ingedrukt houden)

Aantal uren

Rookt u?
janee

Indien ja, rookt u bij de klant?
janee

Kunt u werken bij klanten die roken?
janee

Heeft u bepaalde allergieën?

Hebt u hoogtevrees?
janee

Beheerst u de Nederlandse taal (spreken)?
NietRedelijkGoed

Beheerst u de Nederlandse taal (schrijven)?
NietRedelijkGoed

Beheerst u de Nederlandse taal (lezen)?
NietRedelijkGoed

Werklocatie (voor meerdere selecties ctrl toets ingedrukt houden)

Max. aantal km van huisadres
5 km10 km11 km of meer

Toelichting:

Privacystatement aanmeldingsformulier BV 18k