Alfacheque

Coronavirus

Als gevolg van de coronavirus volgen wij de richtlijnen van het RIVM.

  • Heb jij én de klant geen klachten, dan kun je gewoon werken.
  • Heb jij gezondheidsklachten, zoals hoesten én neusverkoudheid met of zonder koorts? Ga dan niet naar de klant, laat je testen en blijf thuis tot de uitslag bekend is.

Klant (werkgever) ziek

Het kan voorkomen dat een klant (werkgever) vanwege corona aangeeft dat je beter niet kunt komen. Omdat je klant zelf ziek is of omdat hij/zij jou uit voorzorg niet laat komen. Maar hoe zit het dan met je inkomsten?

De gemeente Tilburg heeft besloten vanaf 1 maart tot 1 juli 2020 te zorgen voor een compensatie in de betaling.

Wanneer krijg je compensatie?

  • Jouw klant(werkgever) bij 18k meldt dat je niet kunt/mag komen (net als bij ziekmelden).
  • Zolang je klant(werkgever) een geldige voorziening heeft voor alfahulp in de gemeente Tilburg.
  • 18k geen invaladres voor je heeft.

Vragen?

Heb je vragen? Neem contact op met de Helpdesk (013 46 41 961 of alfahulpinfo@18k.nl).

Voor inhoudelijke vragen over het coronavirus kun je contact opnemen met:

  • GGD Hart van Brabant in Tilburg: 0900 – 364 64 64.
  • RIVM-infolijn (landelijk): 0800 – 13 51.

Nieuwe regeling Hulp aan Huis gemeente Tilburg

Vanaf 1 januari 2020 heeft de gemeente Tilburg een nieuwe regeling Hulp aan Huis. Als iemand in 2020 Hulp aan Huis wil, krijgt hij/zij eerst een gesprek met de gemeente. Krijgt iemand hulp, dan kan dat alleen via een zorgaanbieder of met een persoonsgebonden budget (pgb). Iemand kan dan niet meer kiezen voor een  alfahulp via 18K.

Aanbieders Hulp aan Huis in de gemeente Tilburg

In de gemeente Tilburg zijn de volgende aanbieders Hulp aan Huis actief:

Actiefzorg, www.actiefzorg.nl, telefoon 088-75 08 200

Acteon Thuiszorg, www.acteonthuiszorg.nl, telefoon 013-75 06 100 (vestiging) 024-75 13 499 (HR afdeling)

Tzorg, www.tzorg.nl, mailadres regiotilburg@tzorg.nl

Thalia, www.thaliathuiszorg.nl, telefoon 013-58 30 011, mailadres info@thaliathuiszorg.nl

Nuevo, www.nuevo-zorg.nl, telefoon 013-59 10 728, mailadres personeelszaken@nuevo-facilitair.nl

Informatie over Persoonsgebonden budget (pgb)

Als een inwoner Wmo Hulp aan Huis krijgt kan hij zelf de hulp regelen met een persoonsgebonden budget (pgb). Hiervoor moet hij in staat zijn om met een pgb om te gaan, omdat hier veel regelwerk bij komt kijken. Zo moet hij zelf de hulp inkopen met het persoonsgeboden budget en afspraken maken met diegene die hulp gaat leveren. Dit moet de inwoner en de hulp vastleggen in een contract. Dat heet een zorgovereenkomst. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft zorgovereenkomsten op de website staan die hiervoor gebruikt moeten worden. De SVB en de gemeente controleren de zorgovereenkomst. Vervolgens kan de inwoner de  rekeningen van de hulp naar de SVB sturen. De SVB beheert het budget en betaalt de hulp.

Op deze sites staat algemene informatie voor inwoners over een een pgb:

Op de site van de SVB staat bijvoorbeeld ook wat er gebeurd als uw hulp ziek is. Zie https://www.svb.nl/uw_zorgverlener_is_ziek

Voor meer informatie klik op onderstaande linken:

Tilburg
Website gemeente Tilburg: Hulp aan huis

Meer informatie: U bent klant?

Baarle Nassau
 Hoe werkt de Alfacheque?

  • De gemeente zoekt een geschikte alfahulp voor u. De gemeente geeft uw gegevens door aan 18k. Zij zorgt voor de administratieve ondersteuning.
  • U en uw hulp ontvangen allebei een introductiemap van 18k waarin u alle benodigde informatie aantreft. In de map zit ook de arbeidsovereenkomst die u beiden – u en de alfahulp – ondertekent. U ontvangt de Alfacheques, steeds per kwartaal.
  • Na afloop van het werk ‘betaalt’ u de alfahulp met de Alfacheque. Voor ieder gewerkt uur geeft u één cheque.
  • Iedere vier weken stuurt uw alfahulp de Alfacheques naar 18k.
  • Zoals u waarschijnlijk weet, moet u voor de huishoudelijke hulp van uw alfahulp een eigen bijdrage betalen. Deze wordt vastgesteld door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). U betaalt de eigen bijdrage aan het CAK.

Meer informatie klik op onderstaande link:

Meer informatie: U bent klant? 

Alphen-Chaam
U komt in aanmerking voor hulp bij het huishouden en u heeft ervoor gekozen om de zorg te kopen met behulp van het persoonsgebonden budget waarbij de gemeente u ondersteuning biedt.

Hoe werkt de Alfacheque?

  • WZSW (Wonen zorg en service in de wijk) zoekt een geschikte alfahulp voor u.
  • WZSW geeft uw gegevens door aan 18k. Zij zorgt voor de administratieve ondersteuning.
  • U en uw hulp ontvangen allebei een introductiemap van 18k waarin u alle benodigde informatie aantreft. In de map zit ook de arbeidsovereenkomst die u beiden – u en de alfahulp – ondertekent. U ontvangt de Alfacheques, steeds per kwartaal.
  • Na afloop van het werk ‘betaalt’ u de alfahulp met de Alfacheque. Voor ieder gewerkt uur geeft u één cheque. Iedere vier weken stuurt uw alfahulp de Alfacheques naar 18k.
  • Zoals u waarschijnlijk weet, moet u voor de huishoudelijke hulp van uw alfahulp een eigen bijdrage betalen. Deze wordt vastgesteld door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). U betaalt de eigen bijdrage aan het CAK.

Meer informatie klik op onderstaande link:

Meer informatie: U bent klant?